Jdi na obsah Jdi na menu
 

Zrození fotografa

17. 9. 2007


 Karel Gott kdysi vyvolával fotky z prázdnin v září. Nebo to alespoň tvrdil v jedné své písni. Muselo to být opravdu kdysi, protože dneska se fotky vyvolávají průběžně a ve fotolabu. Doma se fotky dělaly takzvaným mokrým procesem a ten vyžadoval spoustu propriet. Především bylo třeba na několik hodin obsadit k nelibosti zbytku rodiny koupelnu a zřídit tam dočasnou temnou komoru. Rozmístění pomůcek bylo všude přibližně stejné: na pračku zvětšovák, na prkénko přes vanu misky s vývojkou, přerušovačem (voda s trochou octa, posloužilo i umyvadlo) a ustalovačem. Ustálené fotky se praly v napuštěné vaně s mírně obměňovanou vodou... a bylo třeba vlastnit tmavě zelené osvětlení, misky, kleštičky a velké pinzety, leštičku na hotové fotky, fotořezačku... všechno se muselo v panelákovém bytě taky někam uskladnit... Nebyla zkrátka samovýroba fotek – a řeč je pouze o černobílých – nic jednoduchého. Odměnou pak bylo uspokojení z pěkných obrázků, pokud se fotoamatér dopracoval až k nim. Protože často jeho snaha skončila po několika nepovedených pokusech, kdy se na světle objevily jakési černošedé varianty na zamýšlené téma...

Tohle už ovládá jen pár nadšenců, protože většina z nás začala fotit digitálně. Nikdy nebylo fotografování jednodušší, než je v současné době. A nikdy nebylo těžší udělat opravdu dobrou fotku, než dnes. Paradox? Jen zdánlivý. ObrazekFotografuje skutečně každý. Kde v rodině není alespoň nejlevnější digitální kompaktík, ať zvedne ruku. Vidíte, skoro nikdo. Po přechodu z klasického kinofilmu, limitovaného šestatřiceti snímky, na digiťák s kartou, na níž se vejde 80, 200 a třeba i 500 záběrů, má sváteční fotograf blízko ke střevním potížím. Fotí se všechno a fotí se hodně. Protože doma se do foťáku píchne jeden konec kabílku, druhý do počítače, v několika minutách jsou fotky načteny a jede se dál. A kvalita? Buď se dotáhne v grafickém editoru, anebo se nějak vyvrbí sama.
Jenomže všechno je, jako vždycky, trochu jinak. Na monitoru máme těch 80 i více záběrů. Jedno okénko vedle druhého. Pouhým kliknutím myši zvětší se okénko na celou obrazovku... a jejej, co to tady máme? Marušce trčí z hlavy jakýsi stožár! (Stožár je samosebou v pozadí, ale shodou okolností v jedné linii s postavou Marušky.) A tyhle podivné odlesky na
celém snímku? (Sluneční paprsek dopadl jako na potvoru až do objektivu.) A co to je za nezřetelnou postavičku v průčelí zámku? Že by Maruška? Vždyť není vůbec poznat! (Postava člověka versus mohutná stavba nikdy nedopadne jinak.) A na této fotce zase není zřetelný obličej Marušky, ačkoliv jsem jí fotil docela blízko! (Maruška stála ve stínu a foťák si pro expozici vybral větší plochu sluníčkem zalitého pozadí.) Nad záplavou nepovedených snímků přepadne fotografa deprese. Neuvěřitelné! Jedna fotka horší než druhá! A přitom v prodejně říkali, že zrovna tenhle přístroj fotí sám! Lháři.

V prodejně nelhali. Digitální fotoaparát si skutečně sám naměří expozici po vyhodnocení světelných podmínek záběru. Taky si umí zaostřit na bod, který je ve středu záběru. Ale ani profesionální přístroj neumí vystihnout ten pravý moment stisknutí spouště, aby snímek měl atmosféru, kterou jsme cítili v okamžiku focení... V proObrazekdejně zapomněli zákazníkovi oznámit, že fotí především oko a prst na spoušti. Majiteli nového digitálního foťáku tak nezbývá nic jiného, než se ponořit do příruček anebo projíždět internet. Osvojit si základy práce s kompozicí snímku, se světlem. A zkoušet. Onen paradox je v tom, že všechna tato teorie vznikla dávno předtím, než jsme měli ponětí o nějaké digitalizaci obrázků. Platí dodnes a platit bude ještě hodně dlouho. Protože ač automatizován, je fotografování stále ještě do jisté míry tvůrčí proces...

Pokud nadšenec focení po několika neúspěšných pokusech neuskladní foťák hluboko do šuplete, dobere se časem k přijatelnému výsledku a hezká Maruščina tvářička se bude usmívat z plochy monitoru a posléze z papírového snímku z fotolabu. A z majitele foťáku stane se fotograf.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář